چگونه خشکی پوست خود را برطرف کنید؟

درمان خشکی پوست

خشک شدن پوست، موضوعی است که زیبایی و سلامتی پوست شما را به خطر می اندازد. بسیاری از افراد، در فصلهای سرد سال، دچار خشکی پوست می شوند و واقعا از این موضوع ناراحت می شوند. خانمها، به دلیل شستشوی بیشتر و تماس بیشتر با آب و مواد شوینده، بیشتر در معرض خطر خشکی پوست هستند. در این نوشته از سیندرلا بیوتی، می خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه خشکی پوست خود را در خانه و با کمترین برطرف کنید و پوستی سالم و شاداب داشته باشید. از شما می خواهیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

درمان خشکی پوست

چرا پوست شما خشک می شود؟

پوست صورت و پوست بدن، در اثر عوامل زیر خشک و آسیب می بیند:

  1. استفاده از آب داغ در شستشوی صورت و هنگام حمام کردن
  2. نخوردن آب کافی و کم آبی بدن
  3. سرد شدن هوا و تغییرات آب و هوایی
  4. برنامه غذایی نامناسب، کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامین A و ویتامین های گروه B
  5. مشکلات تیروئید
  6. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب

این موارد، جزو مهم ترین دلایل خشکی پوست هستند؛ البته افرادی هم هستند که پوست آنها به صورت ژنتیکی خشک است و در اثر این عوامل، خشک تر می شود. شایع ترین علامت خشکی پوست ، زبر شدن پوست و پوسته پوسته شدن آن است. در بعضی موارد، پوست به حدی آب از دست می دهد و خشک می شود که چروک شده یا حتی ترک می خورد!

درمان خشکی پوست

حالا برای درمان خشکی پوست چه کار باید کرد؟

اگر به تازگی پوست دست یا صورت شما خشک و پوسته پوسته شده است و به دنبال درمان این موضوع هستید، نکات زیر را رعایت کنید:

از آب داغ استفاده نکنید :

  • هنگام حمام کردن از آب داغ استفاده نکنید؛ زیرا دمای بالای آب باعث شدیدتر شدن خشکی پوست شما می شود. زمانی که دوش گرفتید و از حمام بیرون آمدید، پوستتان را با لوسیون های نرم کننده و کرم های مرطوب کننده مرطوب نگه دارید. البته برای این کار می توانید از روغنهای طبیعی مثل روغن درخت چای، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن نارگیل و… نیز استفاده کنید.

به پوست خود عطر نزنید :

  • هرگز عطر و محصولات آرایشی معطر را به پوست صورت، دست یا لبهای خود نزنید؛ زیرا با استفاده از این مواد، پوست شما رطوبت خود را از دست می دهد و خشک می شود.

از صابون استفاده نکنید !

  • دستها و صورت خود را با صابون نشویید؛ زیرا صابون رطوبت پوست را می گیرد و باعث خشکی پوست می شود. به جای صابون، می توانید از شامپو بدن یا فوم مخصوص شستشو استفاده کنید. این محصولات بهداشتی، حاوی مواد نرم کننده و مرطوب کننده است و برای پوست شما گزینه بهتری است.

لایه برداری ملایم انجام دهید :

  • برای لایه برداری پوست خود، سراغ اسکراب های ساینده نروید و برای پاکسازی و لایه برداری پوستتان، از محصولات ملایم و حاوی نرم کننده استفاده کنید تا پوست شما آسیب نبیند.

از روغن و مرطوب کننده مناسب استفاده کنید :

  • از روغنهای قوی مثل روغن نعناع، اکالیپتوس و… استفاده نکنید. برای مرطوب نگه داشتن پوست خود، مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که پایه آن غیر الکلی است. هر روز پوست خود را با کمک موادی مثل گلیسیرین، روغن ماهی، روغن دانه کتان و ویتامین E مرطوب و تغذیه کنید.
  • علاوه بر رعایت تمام نکات بالا، حتما پوست خود را بخور دهید تا مرطوب و نرم شود و خشکی پوست برطرف گردد. برای بخور دادن پوست می توانید گیاهانی مثل بابونه، سدر، گل همیشه بهار و… را در آب بریزید تا بخور پوست شما، موثرتر و نتیجه بخش تر شود.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید :

  • یکی از چیزهایی که باعث خشک شدن پوست می شود، قرار گیری در معرض نور خورشید است؛ پس برای جلوگیری از این موضوع، موقع بیرون رفتن از خانه، از ضد آفتابها با SPF مناسب و مرطوب کننده استفاده کنید.
درمان خشکی پوست

۸ لیوان اب بنوشید

  • برای اینکه بدن شما دچار کم آبی نشود و خشکی پوست ایجاد نگردد، حتما هر روز ۸ لیوان آب بخورید. در کنار نوشیدن آب، از خوردن میوه ها و سبزی های تازه مثل پرتقال، موز، سیب، خیار، کلم، اسفناج و… غافل نشوید.

از ماسک و روغن زیتون استفاده کنید

  • از روغن زیتون برای نرم کردن و تغذیه پوست خود استفاده کنید. روغن زیتون، از خروج رطوبت پوست جلوگیری می کند و برای نرم ماندن پوست شما عالی است. یکی از ماسکهای عالی برای درمان خشکی پوست، ترکیب آلوئه ورا و عسل است. مقداری ژل آلوئه ورا را با کمی عسل ترکیب کنید و به پوست خود بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه، پوست خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. یادتان باشد که بیشتر از ۲ هفته از این ماسک استفاده نکنید تا پوست شما اذیت نشود.

پوست خود را نخارانید :

  • یکی از کارهایی که پوست شما را اذیت می کند، مالیدن و خاراندن بیش از حد پوست است؛ پس انجام این کارها را متوقف کنید تا پوست شما آسیبی نبیند.

لباس تنگ و ضخیم نپوشید :

  • اگر دوست دارید که دیگر پوست بدن شما خشک نشود، لباسهای تنگ و ضخیم نپوشید. وقتی لباسهای ضخیم به تن می کنید، پوست شما نمی تواند نفس بکشد و جریان هوا قطع می شود. در نتیجه رطوبتش را از دست می دهد و خشک می شود. پس لباسهای نخی بپوشید. اگر در فصل زمستان خواستید گرم شوید و پوست خود را هم به خطر نیندازید، از لباسهای کاموایی کمی گشاد استفاده کنید.

در این نوشته با راه های درمان خشکی پوست آشنا شدید و دانستید که پوست شما در اثر چه مواردی اذیت می شود و رطوبتش را از دست می دهد. امیدواریم این نوشته به شما کمک کند تا خشکی پوست خود را خیلی سریع درمان کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با سیندرلا بیوتی همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم تا دیگر مقالات این وب سایت را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *