راه های درمان خشکی پوست با انجام روش های ساده

خشکی پوست یکی از شایعترین مشکلات افراد در فصل های زمستان و تابستان است، زیرا در این فصول میزان رطوبت هوا به شدت کم شده و هوا کاملا خشک می گردد. در نتیجه در اثرکاهش رطوبت هوا میزان رطوبت سطح پوست نیز کم شده و پوست دچار حالت خشکی میگردد.

به طور کلی خشکی پوست ممکن است در هر سن و سالی ایجاد شده و حالتهای مختلفی داشته باشد اما درمان آن ان سخت نبوده و می‌توان با استفاده از روش‌های ساده این مشکل را برطرف کرد. البته عواملی همچون بیماری های دیابت کم کاری یا پرکاری تیروئید و سوءتغذیه می‌تواند باعث خشکی بیش از حد پوست و ایجاد شرایط سخت گردد.

علت خشکی پوست چیست ؟

همانطور که میدانید بر روی سطح پوست همیشه مقداری چربی وجود داشته که این چربی در اثر ترشح غدد پوستی ایجاد می شود و مانع از خشک شدن سطح پوست می گردد. زمانی کهمیزان ترشح چربی توسط غدد کاهش پیدا کند، سطح پوست خشک شده و نسبت به عوامل محیطی و بسیاری از مواد پیرامون ما حساسیت پیدا خواهد کرد. در نتیجه در صورت طولانی بودن مدت خشکی پوست میتواند عوارضی مانند حالت سوختگی و ترک های پوستی ایجاد شود.

یکی دیگر از علت‌های خشکی پوست می تواند به دلیل عوامل ارثی و ژنتیکی باشد. همچنین استفاده از صابون های چربی زدا و استفاده بیش از حد از مواد آرایشی می‌تواند باعث خشکی پوست گردد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی و همچنینماندن در محیط گرم و خشک می تواند رطوبت پوست شما را نیز کم کرده و خشکی پوست را به همراه بیاورد. برخی داروها مانند آنتی هیستامین ها داروهای برطرف کننده اسپاسم عضلانی و… نیز می توانند در خشکی پوست تاثیر گذار باشند.

از دیگر عوامل موثر در خشکی پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی آب و هوا و اسکان در مناطق بیابانی
  • بالا رفتن سن
  • سابقه آلرژی و حساسیت پوست
  • حمام رفتن مکرر و استفاده از آب داغ
  • استفاده از مواد شیمیایی
  • شستشوی بیش از حد پوست برنامه غذایی نامناسب و فاقد ویتامین ها

راههای ساده جهت درمان خشکی پوست

برای جلوگیری از خشک شدن پوست و همچنین درمان خشکی پوست راه های ساده ای وجود دارد که می‌توان در خانه نیز آنها را انجام داد و تمامی روش را با استفاده از مواد کاملا طبیعی انجام می گیرد.

استفاده از روغن زیتون و روغن کرچک:

روغن زیتون و روغن کرچک، از جمله روغن های کاملا طبیعی هستند که می‌توان با استفاده از آنها پوست را چرب کرده و جهت از بین بردن خشکی پوست از آن ها استفاده کرد. تنها کافیست تا روزی یک الی دو مرتبه از این روغن ها استفاده کرده تا در طی چند روز خشکی پوست شما برطرف شود.

استفاده از حوله مرطوب شده با آب گرم:

حوله مرطوب شده با آب گرم می‌تواند باعث گرم شدن  و مرطوب شدن سطح پوست شده و غدد چربی را به ترشح بیشتر تحریک کند. در نتیجه نمی‌توان هفته ۲ الی ۳ بار از حوله مرطوب استفاده کرده و آن را بر روی پوست خود به مدت چند دقیقه قرار دهید.

استفاده از ماسک عسل:

همان طور که می دانید، عسل دارای خواص نرم کننده پوست است و یک ماده کاملاً طبیعی برای از بین بردن خشکی پوست محسوب می شود. بنابراین استفاده از ماسک عسل می‌تواند به راحتی خشکی پوست را برطرف کرده و باعث نرمی و لطافت آن شود. به همین منظور تنها کافی است ماسک را بر روی پوست خود به مدت ۱۰ دقیقه قرار داده تا پوستی نرم و مرطوب داشته باشید.

شستشو پوست با روغن بادام و شیر گرم:

روغن بادام دارای خواص و فواید بسیار برای پوست بوده و باعث زیبایی بیشتر پوست میشود. همچنین جهت رفع خشکی پوست نیز میتوان از این روغن استفاده کرد. شیر نیز جزو نوشیدنی های بسیار پر خاصیت بوده و استفاده از شیر به همراه روغن بادام میتواند بسیار موثر باشد. به همین منظور تنها کافیست تا یک قاشق روغن بادام را در یک لیوان شیر گرم شده مخلوط کرده و قبل از خواب پوست خود را با این محلول شستشو دهید. این ماده می تواند پوست شما را تغذیه کرده و از خشکی پوست جلوگیری کند.

تهیه ماسک مرطوب کننده خانگی:

جهت تهیه ماسک مرطوب کننده خانگی میتوان از موادی مانند گلاب، آب لیمو و گلیسرین استفاده کرده و این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست قرار دهید. مواد استفاده شده در این ماسک می تواند به راحتی رطوبت پوست را تامین کرده و خشکی پوست را برطرف کنند.

ماساژ پوست با روغن نارگیل:

روغن نارگیل دارای خواص نرم کنندگی بسیار بوده و سطح پوست را کاملا نرم و صاف می کند همچنین از اسیدهای چرب اشباع است و باعث رطوبت و لطافت پوست می شود. تنها کافیست تا این روغن را به آرامی بر روی پوست ماساژ داده تا خشکی پوست شان برطرف گردد.

رفع خشکی پوست با روغن بادام:

روغن بادام منبع بسیار غنی از ویتامین E به شمار میرود. به همین منظور می‌تواند به عنوان نرم کننده پوست از این روغن استفاده کرده و خشکی پوست را برطرف نمود. علاوه بر این روغن بادام دارای آنتی اکسیدان بوده و می تواند لطافت را به پوست شما برگرداند. به علاوه، این روغن به خاطر اثر آنتی اکسیدانی اش، به طور کلی برای پوست مفید است. روغن بادام آنچنان چرب نیست، از این رو، به آسانی جذب پوست می شود.

مرطوب کردن پوست با ژل آلوئه ورا:

ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد قارچ، ضدعفونی کنندگی و تسکین دهندگی است و می‌توان از آن برای درمان پوسته پوسته شدن، خشکی و ناراحتی پوست استفاده کرد. همچنین ژل آلوئه ورا یک مرطوب کننده عالی برای پوست محسوب می شود و می تواند از خشکی پوست نیز جلوگیری کند

درمان خشکی پوست با خیار:

خیار میوه ای است که دارای خنک کنندگی،‌ پاکسازی و تسکین دهندگی پوست شده و می تواند به راحتی خشکی و التهابات پوست را برطرف کند. مصرف روزانه از خیار به همراه ژل آلوئه ورا میتواند بسیار موثر باشد.

خشکی پوست

رفع خشکی پوست با زردچوبه:

زردچوبه یک ادویه بسیار پرخاصیت مفید است و می‌تواند برای درمان خشکی پوست استفاده شود. همچنین این ادویه می‌تواند رنگ پوست را روشن کرده و التهابات پوست را کاهش دهد. ترکیب این ادویه همراه با شیر می‌تواند جهت رفع خشکی پوست بسیار کارآمد باشد.

آبرسانی پوست با جوی دوسر:

استفاده از جو دوسر و ترکیب کردن آن با آب گرم جهت شستشوی بدن و پوست می تواند به راحتی آبرسانی پوستر انجام داده و خشکی پوست را برطرف کند. همچنین حفظ رطوبت در پوست را بالاتر برده و التهابات را تسکین می دهد.

راههای پیشگیری از خشک شدن پوست

جهت پیشگیری از خشکی پوست راههای زیادی وجود دارد اما از ساده ترین راه های پیشگیری از خشک شدن پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از خاراندن پوست خودداری کنید.
  • از کرم های مرطوب کننده، آب رسان، و نرم کننده در طی روز چند بار استفاده نمایید.
  • جهت پاک کردن آرایش، از پاک کننده های غیر صابونی و ملایم استفاده کنید تا چربی های پوست از بین نرود. ترجیحاً از صابون های آنتی باکتریال استفاده نکنید.
  • مدت زمان حمام کردن را کوتاه کرده و از آب ولرم و نه چندان گرم استفاده کنید.
  • در فصل های سرد و خشک سال، از دستگاه مرطوب کننده جهت افزایش رطوبت هوا استفاده نمایید.
  • لباس های لطیف و بدون حساسیت به تن کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض باد سرد و یا گرم خودداری نمایید.
  • مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و نوشیدنی های گازدار را کاهش دهید.

سخن پایانی

همه پوست خود را مرطوب نگه داشته و به همین منظور از مواد مرطوب کننده و کرم های آبرسان استفاده نمایید، زیرا کاهش رطوبت پوست باعث ایجاد خشکی و ترک های زیر در بافت پوست شده و میتواند التهاب و خارش را در پوست ایجاد کند. برای افزایش رطوبت محیط نیز حتماً از دستگاههای رطوبت زا و دستگاه بخور استفاده کرده تا رطوبت هوای خانه حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *