اشتباهات خطرناک برای سلامت پوست و مو در زمان خوابیدن

سلامت پوست و مو یکی از مواردی است که علاوه بر توجه بسیار در زمان بیداری، در هنگام خواب نیز باید به آن توجه کرده و نکات مهمی را رعایت کرد تا بتوان پوست و موی کاملا سالم و زیبا داشت. بسیاری از خانم‌ها در زمان بیداری و در طی روز با استفاده از روشهای مختلف سعی می کنند تا زیبایی و سلامت مو و پوست خود را حفظ کرده و همیشه سعی در جوان سازی و ترمیم آن دارند. اما در هنگام شب و زمان خواب، فراموش می کنند که عوامل بسیاری می‌تواند باعث تهدید سلامت پوست و مو شده و بر آنها اثر منفی بگذارد.

همانطور که میدانید پوست و مو در هنگام خواب احتیاج به ریکاوری و تنفس دارند. بنابراین در هنگام خواب حتماً باید به نکات و مواردی توجه کرد که شرایط مناسبی برای ریکاوری پوست و مو ایجاد گردد. زیرا بی توجهی به این نکات می‌تواند باعث از بین رفتن زیبایی و طراوت پوست و موی شما شده و همچنین پوست شما دچار چین و چروک گردد و موهای شما کم کم شروع به ریزش کند.

سلامت پوست و مو

اشتباهات خطرناک برای سلامت پوست و مو در زمان خوابیدن

پاک کردن آرایش قبل از خواب:

بسیاری از خانم ها قبل از خواب ممکن است به دلیل خستگی و یا بی حوصلگی، آرایش خود را پاک نکرده و صورت خود را شستشو ندهند. این کار باعث می شود تا منافذ پوست بسته مانده و از تنفس پوست در هنگام خواب جلوگیری کند. همچنین چربی های مواد آرایشی باعث می شود که باکتری ها و آلودگی ها در طی روز بر روی پوست نشسته و در شب باعث آسیب رساندن به پوست و ایجاد جوشهای سر سیاه و سر قرمز میشوند.

استفاده از ماسک های ترمیمی و کرمهای چرب در هنگام خواب نیز بسیار مضر بوده و منافذ پوست را میبندد و مانع تنفس پوست می شود. بنابراین بهتر است قبل از خواب حتماً با استفاده از شیر پاک کن یا دستمال های مرطوب آرایش خود را پاک کرده و صورت خود را بشویید. سپس قبل از به خواب رفتن با استفاده از کرم مرطوب کننده صورت خود را ماساژ دهید. همچنین می توانید با ایجاد ضربه های دایره ای و آرام بر روی پوست خستگی پوست را برطرف کنید.

شستشوی و تمیز کردن رو بالشتی:

در مدتی که خواب هستید پوست صورت شما تماس مستقیمی با روبالشتی داشته و در صورت وجود آلودگی، گرد و غبار و یا باکتری بر روی آن می تواند به طور مستقیم اثرات منفی بر روی پوست بگذارد. همچنین تجمع باکتری ها بر روی پوست میتواند باعث باز شدن منافذ پوست شده و در دراز مدت آکنه ایجاد شود. بهترین کار این است که در طی هفته حداقل ۲ بار روبالشتی ها را بدون استفاده از ماشین لباسشویی و با دست به خوبی بشویید. زیرا برخی آلودگی‌ها در شستشو با ماشین لباسشویی از بین نمی روند و از روی پارچه پاک نمیشوند و باعث تهدید سلامت پوست و مو در زمان خوابیدن می شود.

سلامت پوست و مو

شستشو و تمیز کردن موها قبل از خواب:

بسیاری از خانم ها ممکن است در طول روز برای درخشندگی و تثبیت مو از انواع روغن ها ژل ها و تثبیت کننده های مو استفاده کرده ایا برای تقویت مو از ماسک استفاده نمایند. استفاده از این مواد به خودی خود مشکلی برای مو ایجاد نخواهد کرد اما باقی ماندن آنها بر روی مو در مدت زمان خواب می تواند باعث تجمع آلودگی ها و باکتری های موجود در سطح بالشت بر روی مو ها شده و باعث آسیب دیدگی مو در دراز مدت می شود. همچنین گرد و غبار و آلودگی‌هایی که در طول روز بر روی موهای نشسته، در زمان خواب به سطح بالش منتقل شده و در نهایت باعث آلوده شدن پوست صورت شما می شود و در دراز مدت منافذ باز و جوش های قرمز بر روی پوست ایجاد می گردد.

بنابراین بهتر است قبل از خواب حتما موهای خود را بشویید اما اگر خسته هستید و حوصله کافی ندارید بهتر است موهای خود را ببافید و سپس با استفاده از روسری نخی آنها را بپوشانید. برای بافتن موها نیز نباید بافت های محکم ایجاد کرده و می‌تواند به صورت شل آنها را ببافید.

استفاده از رو بالشتی نرم و لطیف:

در هنگام خواب، پوست صورت به طور مستقیم و به مدت چند ساعت بر روی بالش قرار گرفته و در صورت زبر بودن و خشن بودن بافت پارچه روبالشتی، می تواند آسیب های روی پوست ایجاد کند و باعث به وجود آمدن جوش و از بین رفتن کلاژن پوست شود. همانطور که می دانید بسیاری از پارچه های روبالشتی دارای طرح ها و دوخت های ضخیم بوده و یا از جنس نامرغوب ساخته شده اند که استفاده از آنها برای پوست مضر است. بنابراین بهتر است از رو بالشتی های استفاده کرده که از ساتن یا ابریشم تهیه شده باشند. زیرا بافت این روبالشی ها نرم بوده هیچ گونه فشاری برای پوست وارد نمی‌کنند.

البته توجه داشته باشید که روبالشتی های دقیق شده است نخ پنبه ای برای سلامت پوست و مو در زمان خوابیدن مناسب نیستند زیرا بسیار نرم بوده و با عکس چین خوردن پوست می شوند. همچنین روبالشتی های ضخیم باعث شکستگی و از بین رفتن کوتیکول مو شده و بسیار مضر هستند.

نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب:

برای جلوگیری از پف کردن دور چشمها و تیرگی پوست، حتماً قبل از خواب یک لیوان آب کنید تا آب بدن شما در هنگام خوابیدن تامین شود. همچنین در و پنجره اتاق را در هنگام خواب باز بگذارید و یا قبل از خوابیدن در فضای باز مدتی نفس عمیق بکشید. این کار باعث می شود تا کمبود اکسیژن بدن در طی روز جبران شده و همچنین اکسیژن کافی به پوست می رسد. باز گذاشتن در و پنجره اتاق نیز با عکس گردش هوا و تصفیه اکسیژن می گردد. استفاده از چند حرکت هوازی ساده نیز می تواند باعث تامین اکسیژن بدن در هنگام خواب گردد. همانطور که می‌دانید در هنگام خواب بدن خود را ترمیم کرده و پوست جوان سازی را انجام می دهد. بنابراین تنفس عمیق قبل از خواب باعث تامین اکسیژن مغز ریه ها و سلول های بدن می شود و در نهایت ترمیم و جوانسازی را با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

سلامت پوست و مو

خوابیدن بر روی شکم ممنوع!

به گفته متخصصین پوست و مو بدترین نوع خوابیدن، خوابیدن به شکل دمر و یا برای شکم است. زیرا باعث ایجاد فشردگی پوست و ایجاد چین و چروک های ریز دور چشم شده و همچنین ترک های عمیق تری در پوست به وجود می‌آورد. همچنین خوابیدن بر روی شکم باعث پف کردن زیر چشم ها نیز شده و سبب آسیب به سلامت پوست و مو در زمان خوابیدن می گردد. بهترین حالت خوابیدن این است که بر روی شکم و پهلو دراز کشیده و سرتان را رو به بالا بگیرید.  زیرا بالا گرفتن سر باعث جلوگیری از فشرده شدن پوست و همچنین تجمع خون در پوست می گردد و می تواند در دراز مدت باعث شل شدن و افتادگی پوست شود.

خوابیدن بطور منظم و کافی:

همانطور که میدانید نداشتن خواب کافی در شب و در دراز مدت میتواند باعث از بین رفتن درخشندگی و لطافت پوست شود. به همین منظور بهتر است در طول شب به مدت ۷ الی ۹ ساعت بخوابید و استراحت کنید. البته مدت خوابیدن شما باید در هنگام شب و در ساعت های مناسب باشد و همچنین سعی کنید صبح زود از خواب بیدار شوید. به همین منظور بهترین ساعت های خواب از از ۱۱ شب تا ۸ صبح می باشد. توجه داشته باشید که خوابیدن زیاد در طول روز یا بیدار ماندن در طول شب میتواند به سلامت پوست و موی شما آسیب رسانده و باعث پیری زودرس شود. حتی اگر به مدت ۷ الی ۹ ساعت در طول روز بخوابید، بدن نمی‌تواند استراحت درستی داشته باشد و خستگی شما نیز کاملا برطرف نمی‌شود.

البته استراحت ۱ الی ۲ ساعت در ساعتهای ۲ تا ۵ ظهر میتواند خستگی شما را کم کرده و به شما کمک کند تا در شب زودتر بخوابید و آرامش بیشتری داشته باشید. برای خوابیدن نیز همانند سایر کارها در زمانبندی مشخص شده ایجاد کنید و سعی کنید به طور منظم در ساعت های خاصی بخوابید و بیدار شوید. زیرا بی نظمی در خواب نیز می تواند باعث آسیب رسیدن به پوست و مو گردد.

سخن پایانی

خوابیدن در طول شب یکی از بهترین زمان ها برای ترمیم و جوانسازی پوست و مو سر و ایجاد شرایط مناسب و رعایت بهداشت در هنگام خوابیدن می تواند در این امر بسیار موثر باشد. همچنین توجه به بهداشت فردی و نکات مهم توضیح داده شده در این مطلب میتواند به شما در داشتن پوست و موی کاملا سالم و درخشان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *