فواید روغن آرگان


آیا با فواید روغن آرگان آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید که می‌توانید با استفاده از روغن argan موهای خود را تقویت کنید و از ریزش و نازک شدن آن‌ها خودداری کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با فواید روغن آرگان برای مو و پوست آشنا شوید و زیبایی و سلامتی را به پوست و موی خود هدیه دهید.

روغن آرگان
روغن آرگان شاید در بین روغن‌های دیگر کمی جدید و ناشناس باشد. در اینجا ماقبل از اینکه فواید روغن ارگان را به شما بگوییم شما را با روغن آرگان و ویژگی‌های آن آشنا نموده و در قدم بعدی به فواید روغن ارگان می‌پردازیم.
روغن آرگان یا آرقان از هسته میوه درخت آرگان استخراج می‌گردد. روغنی که به روغن آرگان معروف است از هسته سه مغزی این درخت به دست می‌آید. از میوه آرگان بسته به اینکه به چه روشی فرآیند استخراج انجام گیرد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد می‌توان ماده مؤثره (روغن) گرفت.
فواید روغن آرگان برای سلامتی
در ادامه می‌خواهیم به ذکر فواید این روغن مفید برای بدن اشاره کنیم:
دارای مواد مغذی ضروری
روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. بیشتر چربی روغن آرگان از اولئیک و اسید لینولئیک ناشی می‌شود. تقریباً ۲۹-۳۶٪ از میزان اسیدهای چرب روغن آرگان از اسید لینولئیک یا امگا ۶ حاصل می‌شود و این منبع خوبی برای این ماده مغذی اساسی است، این روغن منبع خوبی از مواد مغذی و ضروری برای بدن است.
اسید اولئیک که از چربی‌های ضروری و سالم است به وفور در این ماده و روغن زیتون یافت می‌گردد. به طوری که تخمین زده می‌شود که مقدار این اسید چرب در این روغن بین ۴۳ تا ۴۹ درصد باشد. گفته می‌شود که اسید اولئیک یکی از دوستداران قلب است.
علاوه بر این، روغن argan منبع غنی ویتامین E است که برای پوست، مو و چشم سالم لازم است. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی است.
دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است
از دیگر فواید روغن آرگان می‌توان به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی اشاره نمود. ترکیبات مختلف فنلیک موجود در روغن آرگان احتمالاً مسئولیت بسیاری از ظرفیت‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است. این ماده سرشار از ویتامین E یا توکوفرول است که یک ویتامین محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مضر رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند CoQ10، ملاتونین و استرول‌های گیاهی نیز در ظرفیت آنتی‌اکسیدانی آن نقش دارند.
تحقیقات در مورد موش‌ها اثرات ضد التهابی این ماده را تا حدودی ثابت کرده است و همچنین این ماده می‌تواند برای استفاده به عنوان ترمیم کننده زخم‌ها و عفونت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. البته مطالعات بیشتری در مورد اثرات انسانی آن مورد نیاز است.

مفید برای پوست و مو
عمده فواید روغن آرگان و خواصی که مورد علاقه افراد است مربوط به خواص پوست و موی آن است. در ادامه می‌خواهیم فواید روغن آرگان را در مورد پوست و مو ذکر کنیم:
محافظت از آسیب نور آفتاب
زنان مراكشی مدت‌هاست كه از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب محافظت می‌کنند، این عمل توسط یك منبع معتبر مطالعه ۲۰۱۳ انجام شد.

این مطالعه نشان داد که فعالیت آنتی‌اکسیدانی موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال آزاد ناشی از خورشید کمک می‌کند. درنتیجه از سوختگی و افزایش فشار خون جلوگیری می‌شود. دراز مدت، این حتی ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان پوست، ازجمله ملانوما کمک کند. شما می‌توانید مکمل‌های روغن آرقان را به صورت خوراکی مصرف کنید یا روغن را به دلیل این فواید به صورت موضعی روی پوست خود بمالید.
پوست را مرطوب می کند
آرگان شاید بیشتر به عنوان مرطوب کننده مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که اغلب در لوسیون ها، صابون‌ها و نرم‌کننده‌های مو یافت می‌شود. برای اثر مرطوب کننده می‌توان از آن به صورت موضعی یا خوراکی با مکمل‌های روزانه استفاده کرد. این به دلیل وجود ویتامین E فراوان آن، یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است که می‌تواند به بهبود احتباس آب در پوست کمک کند.
تعدادی از شرایط پوستی را درمان می‌کند
آرگان حاوی تعداد زیادی خواص درمانی از جمله خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. هر دو به کاهش علائم برای تعدادی از شرایط التهابی مختلف پوستی مانند پسوریازیس و روزاسه کمک می‌کنند. برای بهترین نتیجه، آرگان خالص را مستقیماً بر روی لکه‌های پوستی مبتلا به پسوریازیس بمالید. با مصرف مکمل‌های خوراکی ممکن است بهترین روش روزاسه درمان باشد.
آکنه را درمان می‌کند
از دیگر فواید روغن آرگان درمان آکنه است. آکنه هورمونی اغلب نتیجه بیش‌ازحد سبوم ناشی از هورمون‌ها است. آرگان دارای اثرات ضد سبوم است که می‌تواند مقادیر سبوم بر روی پوست را تنظیم کند. این می‌تواند به درمان چندین نوع مختلف آکنه و ترویج چهره نرم‌تر و آرام‌تر کمک کند. حداقل دو بار در روز روغن آرگان – یا کرم‌های حاوی روغن آرگان – به طور مستقیم روی پوست خود بمالید. بعد از چهار هفته باید شروع به دیدن نتایج کنید.
عفونت‌های پوستی را بهبود می‌بخشد
یکی از کاربردهای سنتی آرگان برای درمان عفونت‌های پوستی است. آرگان هر دو خاصیت ضد باکتریایی و قارچی دارند. این امکان را برای کمک به درمان و جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی و قارچی پوستی به شما می‌دهد. حداقل دو بار در روز آرگان را در منطقه آسیب دیده بمالید.
درماتیت آتوپیک را تسکین می دهد
درماتیت آتوپیک یک بیماری پوستی شایع با علائمی مانند خارش پوست و قرمزی است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن آرقان به صورت موضعی در منطقه آسیب دیده می‌تواند به درمان علائم کمک کند. ویتامین E و خاصیت التهابی طبیعی موجود در روغن آرقان هر دو می‌توانند منجر به این اثر تسکین‌دهنده شوند. یک مطالعه مورد اعتماد به درمان بیماران درماتیت با دارونما یا ویتامین E خوراکی که در آرقان فراوان است، انجام شد. محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که ویتامین E دریافت کرده‌اند، علائم کاهش چشمگیری دارند.
دارای اثرات ضد پیری است
از دیگر فواید روغن آرگان اثرات ضد پیری آن است. روغن آرقان مدت‌هاست که به عنوان یک درمان ضد پیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه فقط توسط شواهد حکایتی پشتیبانی می‌شد، یک مطالعه اخیر با شرکت‌کنندگان در دوران پس از یائسگی منبع معتبر توانست از این ادعا حمایت کند. محققان دریافتند که ترکیبی از روغن آرقان خوراکی و آرایشی منجر به افزایش قابل‌توجهی در خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. این یک درمان ضد پیری مؤثر است.شما می‌توانید با استفاده از آرقان به طور مستقیم بر روی پوست، مصرف مکمل خوراکی به طور مرتب یا هر دو، این مزایا را بدست آورید.
چربی پوست را کاهش می‌دهد
برخی از ما نسبت به سایرین دارای پوست چرب‌تری هستیم. برخی از افراد ممکن است به دلیل چربی آزاردهنده پوست به دنبال درمان‌هایی برای آن باشد. یکی از فواید روغن آرگان کم نمودن چربی پوست است. یک مطالعه نشان داد که یک‌بارمصرف روزانه کرم حاوی روغن آرگان باعث کاهش فعالیت قابل‌توجهی سبوم و چربی در طی چهار هفته می‌شود.
علائم کشش پوست را کاهش می‌دهد
یکی از عوارض دوران بارداری کشش پوست است که اجتناب‌ناپذیر است. راه‌حلی که برای آن وجود دارد و می‌تواند برای زنان باردار مفید باشد استفاده از فواید روغن آرگان است. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ مفید بودن این ماده را در این زمینه ثابت نموده‌اند.
فواید روغن آرگان برای مو
شما می‌توانید روغن argan را مستقیماً روی موهای مرطوب یا خشک بمالید تا رطوبت را بهبود ببخشد، شکستگی را کاهش داده و یا می‌تواند وز شدگی را کاهش دهد.
عوارض جانبی
روغن argan معمولاً برای اکثر افراد بی خطر است؛ اما برخی از افراد ممکن است در نتیجه استفاده از آن عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند. در صورت استفاده موضعی، روغن argan ممکن است پوست را تحریک کند. این می‌تواند باعث ایجاد بثورات یا آکنه شود. این ممکن است در مورد افراد باشد که به آرغان و روغن آن آلرژی دارند. اگر قرار است این ماده را به صورت موضعی بر روی پوست خود بمالید، مقدار کمی از آن را جهت تست به پوست داخلی بازوی خود مالیده و ۲۴ ساعت صبر کنید در صورت عدم مشاهده علائم حساسیت می‌توانید از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *