۷ عادت ساده که سلامت مو شما را به خطر می‌اندازد

سلامت مو

۷ عادت ساده که سلامت مو های شما را به خطر می‌اندازد!!

بعضی از عادتها هستند که در بلند مدت می‌توانند موجب از بین رفتن سلامت مو شما بشوند. در این مقاله ۷ عادت بد، که می‌توانند بر سلامتی موها تاثیرات منفی و مخربی داشته باشند را معرفی می کنیم.

نگهداری از مو‌ها برای افراد مختلف با روش‌های متنوعی انجام می‌شود. بعضی از این روش‌ها مربوط به طول روز هستند و برخی دیگر در طول شب و قبل از خوابیدن انجام می‌شوند و به مرور زمان تبدیل به عادت‌هایی می‌گردند که البته بعضا عادت‌های سالم درستی نیستند.

برای اینکه در طول شب خواب راحتی داشته باشید و در طی زمانی که خواب هستید موهایتان هم استراحت کرده و شادابی و سلامتی‌شان را حفظ کنند، باید با برخی از رایج‌ترین اشتباهات سلامت مو در شب آشنا بشوید.

بعد از حمام کردن بدون خشک نمودن موهای خود، می‌خوابید

موها در زمانی که خیس هستند در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارند. به همین علت باید پس از حمام کردن از چلاندن موهای خود اجتناب کنید. همچنین از شانه کردن موهایتان قبل از خشک شدن بپرهیزید زیرا شانه کردن موهای خیس باعث آسیب رسیدن به موها و شکننده شدن آن‌ها و همچنین ایجاد موخوره بر روی مو‌هایتان می‌شود. هنگامی که با موهای خیس می‌خوابید، مالیده شدن مو‌ها بر روی بالشت و ملحفه‌ها موجب زبر شدن و آسیب رسیدن به کوتیکول مو شده و موها را بدحالت و وز می‌کند. اگر شب‌ها دوش می‌گیرید، پیش از رفتن به تختخواب حتما از خشک بودن کامل موهایتان اطمینان حاصل کنید.

موهای خود را در بالای سر جمع می‌کنید

موهای خود را در بالای سر جمع می‌کنید
موهای خود را در بالای سر جمع می‌کنید

در بعضی از مواقع برای جلوگیری از به هم خوردن مدل مو، می‌توان آن‌ها را به صورت شل و آزاد بست، اما در صورتی که موها را در بالای سرتان سفت ببندید یا دم اسبی کنید، باعث وارد شدن آسیب زیادی به تار موهایتان می‌شوید. اگر موهایتان را به همان صورتی که در طول روز بسته‌اید، در طول شب و طی ساعات خواب هم بسته نگهدارید، کش مو یا گیره‌ای در مدت زمان طولانی بر روی موهایتان قرار دارد، باعث ایجاد شکستگی و آسیب رسیدن به مو می‌شود.

اگر عادت ندارید با موهای باز بخوابید، می‌توانید مو‌هایتان را به صورت شل ببافید زیرا بافتن موها به صورت آزاد و شل، موجب وارد شدن فشار کمتری به موها می‌شود و همچنین حالت مواج زیبایی به موها می‌دهد.

استفاده مداوم از کش مو

برای جمع کردن و بستن موها در بالای سر، از به کار بردن کش موی سفت بپرهیزید. استفاده از کش‌های سر، به خصوص هنگام خیس بودن مو‌ها، باعث شکستگی و ایجاد آسیب جدی به تارهای مو می‌شود. بنابراین به جای استفاده از کش‌های سفت و از جنس پلاستیک، از کش مو‌های پارچه‌ای یا گیره‌های سر استفاده کنید تا سلامت مو شما بیشتر شود.

پیشنهاد مطالعه: جلوگیری از وز شدن موها در هنگام خشک کردن سر

شانه نکردن مو‌ها

یک راه حل ساده برای افزایش سلامت مو، شانه کردن مو‌ها پیش از خوابیدن است. شانه کردن مو‌ها موجب تولید چربی توسط پوست سر می‌شود. به همین دلیل با شانه کردن مو به خصوص اگر از جنس موها از نوع خشک باشد، باعث می‌شوید این چربی طبیعی به تارهای مو رسیده و از خشکی آن‌ها بکاهد.

در واقع هنگامی که پیش از خواب موهایتان را شانه می‌زنید و چربی طبیعی را به پوست سر منتقل می‌کنید، باعث تحریک شدن پوست سر و فولیکو‌ل‌ها برای رشد موها می‌شوید. به علاوه شانه کردن موها، باعث بوجود آمدن احساس آرامش و داشتن خواب آرام‌تر و آسوده‌تر در طول شب می‌گردد.

استفاده از روبالشتی‌های نخی

یکی دیگر از راه های سلامت مو استفاده از بالشت های نخی می باشد. به طور کلی ابریشم از نخ نرم‌تر و لطیف‌تر است. هنگامی که روی بالشت‌های ابریشمی می‌خوابید، در موهایتان زبری کمتری در اثر اصطکاک با روبالشی به وجود می‌آید. ابریشم هیچ گونه اصطکاکی در تماس با مو ایجاد نمی‌کند و با مالیده شدن موها بر روی روبالشی ابریشمی، موهای مجعد سالم می‌مانند.

عدم استفاده از مرطوب کننده‌ها و نرم کننده‌های مو

عدم استفاده از مرطوب کننده‌ها و نرم کننده‌های مو
عدم استفاده از مرطوب کننده‌ها و نرم کننده‌های مو

در صورتی که هنگام صبح حمام کرده و به موهایتان شامپو زده‌ باشید، خوب است که در هنگام شب، با استفاده از محصولات مناسب و با کیفیت موهای خود را رطوبت رسانی کنید و باعث نرم و لطیف شدن تار‌های مویتان بشوید. البته ارجحیت با استفاده از محصولاتی است که به شستشو بلافاصله پس از استفاده احتیاج ندارند. اگر برای مراقبت از مو روش‌های خانگی و محصولات طبیعی را ترجیح می‌دهید، روغن نارگیل محصول فوق‌العاده‌ای می‌باشد.

روغن نارگیل با قرار گرفتن درون کوتیکول مو در و در طی مدت زمانی که خواب هستید، موهایتان را آبرسانی میکند. تاثیر شگفت انگیز روغن نارگیل را بلافاصله پس از بیدار شدن می‌توانید بر روی موهایتان مشاهده کنید.

بدون شستن محصولات حالت دهنده و اسپری‌ها از روی موهایتان می‌خوابید

استفاده از اسپری‌ها و محصولات حالت دهنده بر روی موها، موجب ماندگاری و حفظ طولانی مدت مدل موی آرایش شده می‌شود و باعث بوجود آمدن رضایت افراد می‌گردد. استفاده‌ی مداوم از این محصولات باعث خشکی مفرط مو‌ها می‌گردد. در صورتی که از این محصولات درطول روز استفاده کرده‌اید، بهتر است به جای خوابیدن با موهای آغشته به اسپری و یا حمام کردن و خوابیدن با موهای خیس، با استفاده از محصولات نرم‌کننده بعد از حمام، اسپری را از روی مو پاک نموده و سپس موهایتان را شانه بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *