خواص عسل و صابون عسل برای پوست

عسل متشکل از گلوکز، پروتئین، اسیدهای آمینه‌ی ضروری برای بدن، فروکتوز، آنزیم، کربوهیدرات، پتاسیم، منیزیم، سولفور، آهن، کلسیم، انواع ویتامین B، ویتامین C، فلاونوئید و فسفات است. این مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در عسل، برای درمان آکنه و عفونت های پوستی، آبرسانی پوست، رفع خستگی و التهابات پوست، تغذیه پوست، حفظ رطوبت پوست، نرم و لطیف کردن پوست، از بین بردن و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی موثر است. مزیت دیگر عسل، مناسب بودن آن برای انواع پوست های خشک و پوست های چرب است. زیرا عسل از تحریکات پوستی جلوگیری می‌کند. در این مقاله نکاتی مفید و کاربردی را درباره‌ی خواص عسل برای پوست مطرح می‌کنیم.

خواص عسل در گذشته نیز کشف و شناخته شده بوده است. تا جایی که بقراط حکیم و ابن سینا هم به خواص فوق‌العاده‌ی عسل برای پوست اشاره کرده‌اند. برای مثال آن‌ها به خواص نرم‌کنندگی عسل اشاره کرده‌اند و آن را از مصرف کرم یا پمادهای شیمیایی مؤثرتر دانسته اند. عسل به علت دارا بودن خاصیت جذب فوری، ترشحات پوستی را جذب و بافت های پوششی پوست را تغذیه می‌کند. همچنین عسل موجب صاف شدن ناهمواری‌های پوستی می‌شود.

اهمیت پوست

پوست نقش بسیار مهم و اساسی در تنظیم ثبات مایعات بدن به عهده دارد و در برابر انواع عفونت، سموم و سایر عوامل مخرب و آسیب‌زای بیرونی مانند سدی دفاعی برای بدن عمل می‌کند. همه‌ی افراد باید از پوست خود حفاظت لازم را به عمل بیاورند و آن را در معرض سرما یا گرمای شدید قرار ندهند؛ زیرا پوست صورت و بدن در صورت قرار گرفتن در معرض دما‌های خیلی کم یا خیلی زیاد دچار خشکی یا التهاب و سوختگی می‌شود. موثر‌ترین روش برای حفظ سلامت پوست، داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی است. به خصوص وجود انواع غذاهای گیاهی مانند انواع سبزیجات و میوه‌های فصل در رژیم غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سبزیجات و میوه‌ها ویتامین‌ها و املاح لازم و ضروری برای بدن را تامین می کنند و در حفظ سلامت و شادابی پوست نقش بسیار موثری دارند. به علاوه برای تامین رطوبت و نرم کردن پوست می توان از روغن های طبیعی هم‌چون: روغن نارگیل، روغن بادام شیرین و تلخ، روغن زیتون روغن کنجد استفاده کرد. این روغن‌های طبیعی برای نرمی و لطافت پوست بسیار مفید هستند.

برخی از عوامل آسیب‌زا برای پوست عبارت اند از: استرس و اضطراب بیش از حد، یبوست مزمن، تغذیه‌ی نا‌مناسب، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و استفاده از لوازم آرایش نامرغوب و تقلبی، استفاده از صابون های عطری و قرار گرفتن در معرض نور شدید و مستقیم خورشید.

لطافت بخشیدن به پوست

عسل طعمی شیرین و حالتی چسبنده دارد‌. عسل توسط زنبورها تولید و ذخیره می‌شود. عسل طبیعی، بوسیله‌ی فعالیت آنزیمی زنبورها روی گل‌ها و گیاهان تولید می‌شود. این محصول زنبور عسل دارای خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن انسان می‌باشد. عسل طبیعی برای از بین بردن خشکی پوست بسیار موثر است. در صورتی که عسل را چندین بار به نقاط خشک یا ترک خورده پوست بدن، دست ها و پاها بزنید، شاهد بهبود سریع آن قسمت‌ها خواهید بود. پوست قسمت‌های مختلف بدن بعد از آغشته شدن به عسل یا ماسک‌های حاوی عسل از نرمی و لطافت فوق‌العاده‌ای برخوردار می شود. در صنعت آرایش و زیبایی، مخلوط های مختلفی از عسل را در محصولات مختلف مراقبتی پوست و مو استفاده می‌کنند. عسل طبیعی برای پوست تاثیرات شگفت انگیزی دارد و به علت دارا بودن خواص آنتی باکتریال، به خوبی از پوست نقاط مختلف بدن مراقبت می‌کند.

آکنه: عسل طبیعی دارای خاصیت ضد باکتری است، همین موضوع باعث شده تا عسل برای درمان آکنه و پیشگیری از بروز آن بسیار موثر ظاهر شود.

پیری: عسل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. همین ویژگی عسل باعث شده تا برای کاهش سرعت پیری پوست ماده‌ای بسیار مناسب و موثر باشد.

عسل مرطوب کننده‌ای قوی و فوق‌العاده آرام بخش است، به همین دلیل باعث شفافیت پوست می‌شود. یکی از راحت‌ترین راه‌ برای استفاده از عسل طبیعی به کار بردن آن به عنوان ماسک است. عسل طبیعی مرغوب می تواند منافذ پوست را ببندد. هم‌چنین این ماده خوراکی می تواند نقش یک آبرسان خوب و موثر را برای افرادی با پوست خشک و دهیدراته داشته باشد. نحوه‌ی استفاده از عسل خام به صورت ماسک به این صورت است که یک لایه نازک از عسل خام را روی پوست کمی مرطوب با استفاده حرکت دایره وار به نرمی ماساژ می‌دهیم و در حدود نیم ساعت عسل‌ها را روی پوست باقی می‌گذاریم، سپس با آب ولرم پوست را می‌شوییم. پس از شستشوی این ماسک، لطافت و شفافیت بوجود آمده روی پوست خود را به وضوح احساس خواهید نمود. کارایی خاص و متمایزی که عسل روی پوست دارد، باعث شده تا برای استفاده‌های آرایشی مثل پاکسازی پوست، بسیار مفید باشد. اگر مشکلات پوستی چون اگزما دارید، فراموش نکنید که عسل خام در از بین بردن التهاب، درمان زخم ها و از بین بردن عفونت‌های قارچی نقش بسیارموثری دارد.

استفاده از عسل برای تقویت پوست

یکی از راه های استفاده از خواص عسل برای بهبود سطح سلامت پوست شما، ترکیب این ماده مغذی با سایر مواد مفید برای پوست و ایجاد یک ماسک صورت مناسب است. پیش از انجام این کار، نسبت به عدم حساسیت به مواد موجود در این ماسک اطمینان حاصل کنید. (تست حساسیت به این صورت است که مقداری از ترکیب به دست آمده را بر روی قسمت داخلی دست امتحان کنید) توجه کنید که در صورتی که نسبت به گرده گل و یا سایر محصولات مربوط به زنبور عسل حساسیت دارید، از مصرف ماسک عسل روی پوست خود اکیدا خودداری کنید.

عسل به علت دارا بودن خواص فوق العاده و شگفت انگیز می تواند برای داشتن پوستی زیباتر و شاداب‌تر به شما کمک کند. عسل از گذشته‌های دور و برای قرن‌های متوالی، بخش مهمی از تغذیه‌ی روزانه انسان ها را تشکیل می‌داده است. عسل علاوه بر کاربرد برای اهداف آشپزی و درمان بیماری های مختلف، به عنوان یک معجون جادویی برای افزایش سطح سلامت کلی بدن، در سراسر دنیا مشهور است. این محصول زنبور عسل به عنوان یک ماده‌ی مغذی کامل و ضروری؛ مورد توجه پزشکان تغذیه، پزشکان و متخصصان زیبایی و پوست و مو و ناتووپاتها و سایر رشته های پزشکی قرار گرفته است.

خواص عسل برای پوست و مو

علت مفید بودن عسل برای پوست

بهره بردن از خواص عسل برای پوست یک ایده‌ی بسیار خوب می‌باشد. در صورتی که عسل را با موادی مثل آبلیمو ترکیب کنید می توانید تاثیرات آن بر روی پوست را دو‌ چندان نموده و از فواید جادویی آن بر زیبایی و سلامتی پوست و موی خود بهره‌مند شوید. استفاده از عسل بر روی پوست صورت به صورت ماسک و به طور مرتب، می‌ تواند نتایجی گشفت انگیز برای پوست صورت شما به ارمغان بیاورد و برای داشتن پوستی سالم و شاداب و درخشان به شما کمک کند.

خواص عسل برای پوست:

  • خاصیت رطوبت رسانی به پوست
  • خاصیت پاک کننده و ضد باکتری برای پا
  • خاصیت پاک کنندگی و لایه برداری صورت
  • خاصیت التیام بخشی به پوست
  • از بین بردن جوش و آکنه
  • شفافیت بخشیدن پوست
  • کاهش دهنده‌ی چین و چروک پوست
  • از بین بردن لکه های پوستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *