ماسک صورت راهکاری برای درخشان کردن پوست

صابون سیندرلا

پوست‌ بزرگترین عضو بدن انسان است و در عین حال یکی از آسیب پذیرترین قسمت‌های بدن نیز می‌باشد. ماسک صورت برای پوست مانند یک پوشش و یک لایه‌‌ی محافظ از بدن ما در برابر عوامل بیرونی مراقبت می‌کند و در واقع مثل یک لباس دائمی برای ماست! پوست ممکن است در شرایط مختلف مانند قرار گرفتن در معرض فشار هوای کابین در پروازهای طولانی مدت با هواپیما، آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم و شدید خوشید و شرایط جوی مختلف مثل خشکی هوا یا بارندگی، دچار سوختگی، التهاب و یا خشکی مفرط گردد.

در این صورت به مرور زمان پوست ما درخشش اولیه خود را از دست داده و کدر و مات می‌شود. جدا از مراقبت خارجی از سطح پوست، می‌توان روند فرسایش و از بین رفتن سلامت و درخشش پوست را با رساندن سوخت و مواد مغذی لازم به به سلول‌های پوست تغییر داد. در این مقاله چند راه حل جامع و درعین حال ساده برای داشتن پوستی شاداب و سالم به شما آموزش می‌دهیم.

تغذیه مناسب برای سلامت پوست

شاید شما هم جمله‌ی معروف «شما همان چیزی هستید که می‌خورید» را شنیده باشید. متاسفانه تعداد بسیار کمی از افراد دقت و زمان کافی را صرف فکر کردن به تاثیر غذاها روی سطح سلامت عمومی، انرژی و ظاهر خود می‌کنند. در حالی که برای داشتن پوستی سالم، باید از کامل و مغذی بودن رژیم غذایی خود مطمئن شویم و ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای پوست را به سلول‌ها برسانیم.

ویتامین C یکی مواد بسیار لازم و ضروری برای سلامت پوست است. بدن انسان‌ها برای داشتن سیستم ایمنی قوی به ویتامین C احتیاج دارد. این ویتامین ماده‌ای بسیار مهم برای داشتن پوست درخشان و سالم است. پیدا کردن مواد غذایی سرشار از ویتامین C کار ساده‌ای است زیرا ویتامینC در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به فراوانی موجود می‌باشد. به جز پرتقال و لیمو شیرین مقادیر زیادی از این ویتامین در میوه‌های بلوبری، توت فرنگی، کیوی و هم‌چنین سیب‌زمینی شیرین وجود دارد. یکی بهترین راه‌های برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن، افزودن میوه‌های دارای ویتامینC به صبحانه است. این میوه‌ها را می‌توان در کنار پنیر یا همراه با شیر و کورن فلکس مصرف کرد.

نوشیدنی‌های ضروری برای حفظ سلامت پوست

مهم‌ترین نوشیدنی برای حفظ سلامت پوست، آب است. همه‌ی ما باید به این نکته توجه کنیم که در طول روز به اندازه کافی آب بنوشیم؛ به طور متوسط نوشیدن حدود ۱۳ لیوان آب متوسط برای آقایان و نوشیدن ۹ لیوان آب متوسط برای خانم‌ها در روز کفایت می‌کند. بهتر است برای سهولت در نوشیدن آب کافی، ۲ بطری آب یک لیتری در یخچال یا روی میز در جلوی چشمتان قرار بدهید تا در طول روز جرعه جرعه از آن بنوشید و نوشیدن آب را فراموش نکنید. نوشیدن آب به تامین رطوبت و آبرسانی پوست کمک فراوانی می‌کند. پوست در صورتی درخشش خودر را حفظ خواهد کرد که رطوبت مورد نیاز آن تامین شده باشد.

آب نارگیل

آب نارگیل
آب نارگیل

آب نارگیل یکی از موادی است که دارای خاصیت آب‌رسانی بسیار بالایی می‌باشد. هم‌چنین آب نارگیل منبع خوبی برای تامین ویتامین C، کلسیم، منیزیم و پتاسیم مورد نیاز بدن است. یک مزیت آب نارگیل طعم خوب آن است که باعث می‌شود خیلی سریع به نوشیدن آن عادت کنید. توصیه می‌شود که حتما از آب نارگیل طبیعی به جای انواع کارخانه‌ای آن استفاده کنید تا علاوه بر اطمینان از مغذی بودن آن، کنترل کافی بر میزان قندی که به بدن‌تان وارد می‌شود داشته باشید.

آب‌میوه طبیعی بنوشید

آب‌میوه‌ها و اسموتی‌ها منبع بسیار خوبی برای دریافت مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها هستند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها و سبزیجات برای حفظ سلامت و شادابی و درخشش پوست بسیار مفید و ضروری هستند. برای اطمینان از تازه و طبیعی بودن آب میوه‌ها به جای خرید آب میوه‌های صنعتی و آماده، خودتان در منزل آب میوه بگیرید و نوش جان کنید. زیرا آب میوه‌های آماده و صنعتی حاوی مواد نگهدارنده و شکر هستند و برای پوست مضر می‌باشند.

چه چیزهایی برای استفاده‌ی موضعی روی پوست صورت مفید هستند؟

با وجود آن‌که تمام کرم‌ها و پمادها به صورت موضعی مصرف می‌شوند؛ اما کرم‌های کمی هستند که برای پوست مفیدند و پوست را بازسازی می‌کنند. پس برای داشتن پوست بهتر، قبل از هر چیز باید بدانید کدام کرم‌ها و ترکیبات به لایه‌های پوست نفوذ می‌کنند و روی آن اثر می‌گذارند.

از ماسک ‌های مغذی پوست صورت استفاده کنید

ماسک‌های حاوی ویتامین و آبرسان صورت می‌توانند با نفوذ به لایه‌های پوست، با از بین بردن چربی اضافه پوست، پاک کردن سلول‌های مرده و تزریق رطوبت کافی به پوست راه بسیار مناسبی برای جبران آب از دست رفته و مورد نیاز پوست باشند. یکی از مدل‌های خوب ماسک‌ که می‌توانید هر هفته مورد استفاده قرار بدهید، ماسک‌های آب‌رسان نقابی هستند. این ماسک‌ها قیمت کمی دارند و پوست را تمیز و آبرسانی می‌کنند. در صورتی که به دنبال تاثیر عمیق‌تر هستید، می‌توانید از ماسک‌های صورت که به صورت کرمی هستند استفاده کنید. ماسک‌های کرمی به عمق پوست نفوذ می‌کنند به همین دلیل موثر‌تر از ماسک‌های نقابی هستند. یک ماسک‌ صورت خوب سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی ضروری برای پوست است. به همین علت تاثیر آن بلافاصله بعد از استفاده از ماسک بر روی پوست مشهود است. نکته‌ی مهمی که باید در انتخاب و استفاده از ماسک به آن توجه کنید، تناسب ماسک با نوع پوست شماست.

ماسک صورت نقابی

ماسک صورت نقابی
ماسک صورت نقابی

دستگاه‌های خنک کننده و گرم کننده مثل کولر و بخاری که در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند برای پوست مضر و آسیب‌زا باشند و پوست را خشک کنند و احساس ناخوشایند کشیدگی در پوست ایجاد کنند. این دستگاه‌ها در همه‌ی مکان‌ها وجود دارند و نمی‌توانید از آن‌ها فرار کنید. اما می‌توانید با استفاده از ماسک‌های آبرسان درصدد جبران این آسیب‌ها برآیید. ماسک‌های صورت نقابی نسبت به انواع دیگر ماسک مزایایی دارند. یکی از این مزیت‌ها ریخت و پاش کمتر آن‌ها نسبت به دیگر ماسک‌‌هاست. ماسک‌های نقابی بسیار مغذی هستند و حاوی مواد مورد نیاز برای پوست می‌باشند. استفاده از این نوع ماسک بسیار آسان است. تمام کاری که لازم است انجام دهید باز کردن بسته بندی ماسک و چسباندن آن‌ها به صورت‌ و صبر کردن بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است؛ سپس ماسک را از روی پوست خود جدا کرده و از درخشش و شادابی حاصل شده روی پوست صورت خود لذت ببرید. تنها نکته‌ای که باید پیش از استفاده از هر نوع ماسک صورت رعایت کنید، پاکسازی پوست است. پس از گذاشتن ماسک ورقه‌ای بر روی صورت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کرده و اجازه دهید پوستتان مواد مورد نیاز خود را جذب کند.

پوست صورت مثل یک یونیفورم، یکدست نیست!

فراموش نکنید که پوست صورت‌ مثل یک یونیفورم یکپارچه و یک‌دست نیست. منظور از این جمله این است که قسمت‌‌های مختلف پوست نیازهای متفاوتی دارند. مثلا بسیاری از افراد در ناحیه T مانند صورت یعنی پیشانی و بینی، پوست چرب و در ناحیه گونه پوست خشکی دارند. به همین علت ماسک‌های صورت به صورت ترکیبی طراحی شده‌اند. ماسک‌های ترکیبی ماسک‌های نقابی هستند که قسمت‌های مختلف آن‌ها به صورت جداگانه برای قسمت‌های مختلف صورت طراحی و ساخته شده‌اند. برای مثال ماسک ناحیه T شکل مناسب پوست چرب و ناحیه‌ی گونه‌ها مناسب پوست خشک طراحی و ساخته شده‌اند.

به نیاز‌های پوست خود در هر فصل توجه کنید

پوست همه‌ی افراد نیز مانند آب و هوا در فصل‌های مختلف سال تغییر می‌کند. بنابراین نیاز‌های پوست در فصول مختلف سال متفاوت است. به همین دلیل محصولی که در تابستان استفاده می‌کنید، در زمستان برای تامین نیاز‌های پوست شما مناسب نخواهد بود. همان‌طور که می‌دانید پوست در طول زمستان به آبرسان، مرطوب کننده و نرم کننده بیشتری نیاز دارد، زیرا قرار گرفتن در معرض سرما موجب خشک شدن پوست می‌شود. در حالی که در تابستان پوست ما به نرم کننده و مرطوب کننده‌ی کمتر و در مقابل به ضد آفتاب بیشتر برای مراقبت از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب نیاز دارد.

برای پوست خود یک روغن مناسب استفاده کنید

ممکن است شما هم از جمله افرادی باشید که از چربی زیاد روی پوست احساس خوشایندی ندارند. اما استفاده از روغن‌های طبیعی نقش بسیار مهمی در داشتن پوست سالم ایفا می‌کند. بنابراین شما می‌توانید از روغن‌های طبیعی و تقویت کننده‌ی پوست مثل روغن بادام و روغن نارگیل برای آبرسانی و نرم و مرطوب کردن پوست خود در طول شب استفاده کنید. روش استفاده از روغن‌های طبیعی به این صورت است که در ابتدای شب اندکی روغن بادام یا نارگیل را روی پوست تمیز خود ماساژ داده و اجازه دهید وقتی شما خواب هستید، پوست مواد مغذی مورد نیاز خود را از آن روغن‌های طبیعی جذب کند. روغن‌های بادام و نارگیل بسیار سبک هستند و خیلی زود جذب پوست می‌شوند.

اگر پوستتان خشک و به اصطلاح دهیدراته شده است و خیلی سریع تحت تاثیر شرایط جوی و تغییرات آب و هوا کدر و پوسته پوسته می‌شود، محصولات مراقبت از پوستی را خریداری کنید که حاوی هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) باشند. این اسید موجب شادابی و درخشس پوست شما و از بین رفتن تمام پوسته‌های سفید روی آن می‌شود. اگر پوست بدنتان نیز علائم خشکی و پوسته‌ پوسته شدن را دارد، می‌توانید از کرم‌ها و لوسیون‌های بدن دارای هیالورونیک استفاده کنید تا شاهد بازگشت درخشش و شفافیت پوست بدن خود باشید و با کدری و خشکی پوست بدن خود خداحافظی نمایید. یک راه دیگر برای باز گرداندن شفافیت و شادابی پوست بدن، استفاده از روغن‌های طبیعی برای پوست بدن بعد از حمام کردن و شب‌ها پیش از خواب است. این کار تاثیر جادویی در کاهش التهابات پوستی، افزایش رطوبت و آبرسانی پوست و در نتیجه بازگشت درخشندگی و سلامتی پوست شما دارد. هم‌چنین می‌توان مقداری از گلاب یا عصاره طبیعی گل‌های دیگر را با روغن‌های طبیعی ترکیب کرد و ماساژ پوست را با آن ماساژ داد. ماساژ پوست با روغن‌های طبیعی چون روغن نارگیل، روغن بادام و روغن آرگان علاوه بر بازگرداندن درخشش پوست، دارای فواید بسیار زیاد دیگری نیز هست. از جمله این فواید می‌توان کم‌رنگ شدن ترک‌های پوست، لک و علائم پیری را نام برد.

فارغ از سن و سال و یا سبک زندگی‌ که هر فرد انتخاب می‌کند، تلاش آگاهانه برای مراقبت از پوست اهمیت بسیار زیادی دارد. پوست بدن شما یک لباس دائمی برای شماست. بنابراین با صرف زمان و انرژی در مراقبت و حفاظت از آن بکوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *